Il teatro dei burattini in Italia e nel Nord-Est brasiliano: convergenze e divergenze

Authors

  • André Carrico Università Federale del Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.60923/issn.2039-2281/23465

Keywords:

puppet, south-american theatre, cultural exchange, comparativism

Abstract

The article presents the initial findings of the research project Italian Puppet Theatre and the Popular Glove-Puppet Theatre of Northeastern Brazil: Convergences and Inspirations, jointly conducted by the Federal University of Rio Grande do Norte (Brazil) and the University of Bologna.
The art of glove puppetry crosses multiple borders while maintaining features that are similar, if not almost identical. The models considered are glove-puppet theatres with wooden heads, originally conceived and developed by folk artists.
These pages therefore outline the main points of convergence – community identity, dramaturgical structure and themes, a historically recent focus on child audiences, and puppeteers’ efforts to renew their expressive language – as well as the divergences between the models examined. The data collected through bibliographic and field research are analyzed using an ethnographic approach.

References

ALLEGRI, Luigi

1978 Per una storia del teatro come spettacolo: il teatro di burattini e di marionette, Università di Parma, Parma.

BORBA FILHO, Hermilo

1987 Fisionomia e Espírito do Mamulengo, Inacen, Rio de Janeiro.

BROCHADO, Izabela Costa

2005 Mamulengo Puppet Theatre in the socio-cultural context of 21th century Brazil (doctoral thesis), Trinity College, Dublin.

2014 Dossiê Interpretativo: Registro do Teatro de Bonecos Popular do Nordeste, Mamulengo, Cassimiro Coco, Babau e João Redondo como Patrimônio Cultural do Brasil, MINC, IPHAN, UNB, ABTB, Brasília.

CARRICO, André

2024 Teatro de Bonecos Popular Potiguar, Escribas, Natal.

CECCONI, Francesca

2025 Il teatro di figura. Storia e tecniche, Dino Audino Editore, Roma.

CERVELLATI, Alessandro

1964 Fagiolino & C: storia dei burattini e burattinai bolognese, Capelli, Bologna.

CIPOLLA, A. - MORETTI, G.

2011 Storia delle marionette e dei burattini in Italia, Titivillus, Corazzano (Pisa).

COLOMBO, R. – MONTICELLI, M.

2012 La casa delle marionette – Museo della Collezione Monticelli, Provincia di Ravenna, Ravenna.

FARIA, João Roberto

2012 História do Teatro Brasileiro Volume 1: das origens ao teatro profissional da primeira metade da primeira metade do século XX, Perspectiva-Edições SESCSP, São Paulo.

FREIRE, Suzanita

2000 O fim de um símbolo: Theatro João Minhoca Companhia Authomática, Achiamê, Rio de Janeiro.

GOMES, José Bezerra

2021 Teatro de João Redondo, Sebo Vermelho, Natal.

MCCORMICK, John

2018 Puppet theatre in Italy in «Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas», v. 1, n. 02, p. 33–52.

MOURA, Carlos Francisco

2000 Teatro a bordo de naus portuguesas nos séc. XV, XVI, XVII e XVIII, Instituto Luso-Brasileiro de História; Liceu Literário Português, Rio de Janeiro.

MELLONI, R. - BO, M.

1990 Il repertorio del teatro dei burattini e delle marionette della tradizione italiana in «Rivista Linea Teatrale», anno IV, n. 1., P.04-31

MELLONI, REMO

2004 Il Castello dei Burattini/Museo Giordano Ferrari, Mazzotta, Milano.

PAZZAGLIA, Riccardo

2018 Burattini a Bologna: la storia delle teste di legno, Edizioni Minerva, Bologna.

2023 Tutti in baracca - recitare con i burattini: testi e manuale, Edizioni Minerva, Bologna.

RUMBAU, TONI

2012 Rutas de Polichinela: Títeres y ciudades de Europa, Editorial Arola, Tarragona.

ZANELLA, V. – PASQUALINI, R.

2000 Il Museo dei Burattini – collezione Zanella-Pasqualini, Abacus Sevizi Museali, Bologna.

Sitografia

Le donne raccontastorie: dal focolare delle fiabe allo spettacolo itinerante [Podcast]

htpps: //open.spotify.com/show/6INsSn2UsSiEVhlD9tSuAR (17 settembre 2025)

The ERC PuppetPlays project: contribution for a non-linear history of the European Theatre

https://puppetplays.eu/en/publications-scientifiques/420740/the-erc-puppetplays-project-contribution-for-a-non-linear-history-of-the-european-theatre (10 novembre 2025)

PuppetPlays 2023: Retrato del titiritero como autor. Carateristícas del modelo oral: Paul Fournel, Alfonso Cipolla, Bruno Leone.

https://www.titeresante.es/2023/06/i-puppetplays-2023-retrato-del-titiritero-como-autor-caracteristicas-del-modelo-oral-paul-fournel-alfonso-cipolla-bruno-leone (10 novembre 2025)

Published

2025-12-16

How to Cite

Carrico, A. (2025). Il teatro dei burattini in Italia e nel Nord-Est brasiliano: convergenze e divergenze. Antropologia E Teatro. Rivista Di Studi, 16(19), 87–115. https://doi.org/10.60923/issn.2039-2281/23465

Issue

Section

Articles