L'operetta Baraonda (1936) di Lessi, Compare, Perrone. Una "monelleria" nel sistema di propaganda attuato dal regime fascista attraverso i generi leggeri
DOI:
https://doi.org/10.60923/issn.2039-2281/23324Keywords:
cultural diplomacy, operetta, fascist periodAbstract
The discovery of previously unpublished materials related to the operetta Baraonda (1936) in a private archive in Bologna offers new perspectives on the use of light theatre in Fascist propaganda. The operetta—written by Giulio Compare, Dino Lessi, and Francesco Perrone—was produced for the Opera Nazionale Balilla and staged at the Teatro Solvay in Rosignano. It is situated within the broader framework of cultural control exercised by the regime, which promoted children's theatre and light entertainment forms as tools to consolidate popular support. However, Baraonda stands out for its critical approach—highlighted by the authors themselves—which reflects the tensions between artistic aspirations and adherence to the regime’s directives. This study examines the role of operetta within the Fascist theatrical system, comparing its narrative to other contemporary productions and thus shedding light on the ambiguities and subtle spaces of dissent embedded within the cultural policies of the period.
References
ADAMI, GIUSEPPE
1935 Balilla. Azione coreografica in sei quadri, musica di C. Guarino, G. Ricordi & C. Editori, Milano.
BETTI, CARMEN
1984 L’Opera Nazionale Balilla e l’educazione fascista, La Nuova Italia, Firenze.
BOWER, B. – HONN HOEGBERG, E. – STARKMETH, S.
Genre Beyond Borders. Reassessing Operetta, Routledge, Londra 2024.
CIPOLLA, A. – COLUCCINI, R. (a cura di)
2023 Intrecci. Per una storia condivisa tra teatro ragazzi e teatro di figura, Seb 27, Torino.
CLERICI, CARLOTTA
1998 Le théâtre italien pendant le fascisme, in «Revue Française d’Histoire des Idées Politiques», n. 8, pp. 323-338.
Compare, G. – Lessi, D. – Perrone, F.
1936 Baraonda, dattiloscritto con note manoscritte. Archivio privato di Marco Muzzati (Bologna).
DE GRAZIA, VICTORIA
1981 Consenso e cultura di massa nell’Italia fascista, Laterza, Bari.
FALASCA-ZAMPONI, SIMONETTA
1997 Fascist Spectacle: The Aesthetics of Power in Mussolini’s Italy, University of California Press, Berkeley.
FAVERO, ANTONIO
1927 I bimbi d’Italia. Fantasia scenica in due atti, Tipolitografia G. Vivanti, Brescia.
FERRARA, PATRIZIA (a cura di)
2004 Censura teatrale e fascismo (1931-1944) La storia, l’archivio, l’inventario, Ministero per i Beni e le Attività Culturali, Direzione Generale Per Gli Archivi, Roma.
FULVI, ANTONIO
1989 Il teatro Solvay: 50 anni nella storia culturale di Rosignano, Soc. Solvay & C.
GABORIK, PATRICIA
2021 Mussolini’s Theatre. Fascist experiments in art and politics, Cambridge University Press, Cambridge.
GENTILE, EMILIO
2020 La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista (2008), Carocci, Roma.
LESSI, DINO
1999 Una vita per il teatro all’ombra delle ciminiere, Il Gabbiano, Livorno.
MARINETTI, F. T. – VOLPICELLI, L. – PAVOLINI, C. et al.
1939 Convegno Nazionale per la Letteratura Infantile e Giovanile con prefazione manifesto di F. T. Marinetti Accademico d'Italia, Bologna 1938-XVII, Ente Nazionale per le Biblioteche Nazionali e Scolastiche, Sindacato Nazionale Fascista Autori e Scrittori, Roma.
MAZZONI, MATTEO
2011 Costanzo Ciano, il fascismo a Livorno, in «Quaderni di Farestoria», XIII, n. 2-3.
MOSCATELLI, FRANCESCA
1995 Nascita e sviluppo dell’Opera nazionale Balilla a Livorno, Tesi di Laurea in Pedagogia, Università di Firenze, inedita.
PAOLETTI, MATTEO
2024 ‘The Operetta Seasons Considerably Decreased Our Losses’: Art and Business From Italian Ledgers of the Early 1900s, in B. Bower et al., Genre Beyond Borders. Reassessing Operetta, Londra, Routledge, pp. 13-27.
2022 ‘A Single Purpose: The Conquest of the Foreign Art Markets’: Theatre and Cultural Diplomacy in Mussolini’s Italy (1919–1927), in «New Theatre Quarterly», XXXVIII, 3, pp. 201-221.
2021 Una storia in chiaroscuro: Pirandello e il Teatro d’Arte come strumenti di diplomazia culturale, in «Teatro e Storia», vol. 42, pp. 315-336.
2020 A huge revolution of theatrical commerce. Walter Mocchi and the Italian Musical Theatre Business in South America, Cambridge University Press, Cambridge.
2019 «D’arte chi se ne occupa più?» Tendenze e questioni del mercato lirico, in Mazzocchi, F. – Petrini, A., La grande trasformazione. Il teatro italiano fra il 1914 e il 1924, Accademia University Press, Torino, p. 68.
PEDULLÀ, GIANFRANCO
2009 Il teatro italiano nel tempo del fascismo, Corazzano, Titivillus (ed. or. Il Mulino, Bologna, 1994).
ROGARI, SANDRO (a cura di)
2022 Il biennio nero in Toscana. Crisi e dissoluzione del ceto politico liberale, Edizioni dell’Assemblea, Consiglio regionale della Toscana.
SCARPELLINI, EMANUELA
1989 Organizzazione teatrale e politica del teatro nell’Italia fascista, La Nuova Italia, Firenze.
SCHINO, MIRELLA,
2017 (a cura di) Fantasmi e fascismo, «Teatro e Storia», XXXI, n. 38.
2017 Teatro maggiore e teatro minore, in «Teatro e Storia», XXXI, n. 38, pp. 122-131.
SCHNAPP, JEFFREY T.
1996 18 BL: Mussolini e l’opera d’arte di massa, Milano, Garzanti (ed. or. Stanford: Stanford University Press, 1996).
Trezzini, L. – Curtolo, A.
1983 Oltre le quinte. Idee, cultura e organizzazione del teatro musicale in Italia, Marsilio, Venezia.
VAGLIANI, POMPEO (a cura di)
2004 C’era una volta un re. Fiabe in musica tra Otto e Novecento, Fondazione Tancredi di Barolo, Torino.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francesca Di Fazio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.