La recitazione come fatto di classe: storicità delle emozioni e psicologia dell’attore in Lev S. Vygotskij

Authors

  • Paolo Tabacchini Università Palacký University

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2039-2281/13702

Keywords:

Lev Semënovič Vygotskij, On the Problem of the Psychology of the Actor’s Creative Work, Theatrical aesthetic, Psychology of art, Emotion

Abstract

In recent years there has been a rediscovery and revision of the work and thought of the Soviet psychologist and pedagogist Lev Semënovič Vygotskij (1896-1934). Studies on this topic are constantly increasing and shedding new light on the broad scope of his thought and the complex philological-editorial situation of his unique reception. Among the various fields in which the author has left some reflections, the theory and criticism of the arts and the psychology of aesthetic reaction (especially literary and theatrical) seems to find ample space, manifesting an articulated and coherent structure in his thought. However, this topic still appears little studied. This article intends to illustrate the characters of Vygotsky’s theatrical aesthetics, through the commentary on the author’s work dedicated to the subject, On the Problem of the Psychology of the Actor’s Creative Work.

References

CARLOTTI, EDOARDO GIOVANNI

La psicologia dell’arte di L.S. Vygotskij: emozione ed esperienza, in Carlotti, E. G., Esperienza e coscienza: Approcci alle arti performative, Accademia University Press, Torino, pp. 55-95. <http://books.openedition.org/aaccademia/3897> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

Aspetti biologici e socio-culturali dell’emozione scenica. L’impostazione metodologica di L. S. Vygotskij, in «Mimesis Journal» n. 1, vol. 4, pp. 79-92. <http://journals.openedition.org/mimesis/972> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

CIMATTI, FELICE

Out of body. Language, emotions and art in Vygotsky’s Notebooks, in «Rivista internazionale di Filosofia e Psicologia», n. 3, vol. 11, pp. 264-282. <https://www.rifp.it/ojs/index.php/rifp/article/view/rifp.2020.0019/1081> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

La trasgressione del soggetto. Vygotskij e Lacan, in «Paideutika», vol. 29, pp. 11-25.

L’individuo è essere sociale. Marx e Vygotskij sul transindividuale, in E. Balibar, V. Morfino (a cura di), Il transindividuale. Soggetti, relazioni, mutazioni, Mimesis, Milano, pp. 253-271.

DIDEROT, DENIS

Paradosso sull’attore, Editori Riuniti, Roma. [I ed. 1830]

GOUSSOT, A. – ZUCCHI, R.

La pedagogia di Lev Vygotskij. Mediazioni e dimensione storico-culturale in educazione, Mondadori, Milano.

LIMA, MARCELO GUIMARAES

From Aesthetics to Psychology: Notes on Vygotsky’s Psychology of Art, in «Anthropology & Education Quarterly», n. 4, vol. 26, pp. 410-424.

MECACCI, LUCIANO

Lev Vygotskij. Sviluppo, educazione e patologia della mente, Giunti, Firenze.

La psicologia sovietica (1917-1936), Editori Riuniti, Roma.

MOLLICA, FABIO

Di Stanislavskij e del significato di pereživanie, in «Teatro e Storia», vol. 11, pp. 225-255. <https://www.teatroestoria.it/indici.php?id_volume=74> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021)

PETROVÁ, ZUZANA

On the relevancy of using Vygotsky’s theoretical framework to legitimize dialogic teaching/learning, in «Journal of Pedagogy», n. 2, vol. 4, p. 237-252. <https://sciendo.com/article/10.2478/jped-2013-0013> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021)

SMAGORINSKY, PETER

Vygotsky’s Stage Theory: The Psychology of Art and the Actor under the Direction of Perezhivanie, in «Mind, Culture, and Activity», vol. 19, pp. 319-341.

TOMAINO, ALESSIA

Per una buona psicologia dell’arte: Vygotskij e il Mosè di Freud, in «Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio», n. 2, vol. 6, pp. 174-187. <http://www.rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/45> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

VASSILIEVA, JULIA

The Eisenstein-Vygotsky-Luria Collaboration, in «Projections», n. 1, vol. 13, pp. 23-44. <https://www.berghahnjournals.com/view/journals/projections/13/1/proj130103.xml> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

VEGGETTI, MARIA SERENA

Psicologia storico-culturale e attività, Carocci, Roma.

VYGOTSKIJ, LEV SEMËNOVIČ

Teoria delle emozioni. Studio storico psicologico, Mimesis, Sesto San Giovanni. [I ed. 1984]

Sulla questione della psicologia della creazione artistica dell’attore, in «Mimesis Journal», n. 1, vol. 4, 67-78. [I ed. 1936] <http://journals.openedition.org/mimesis/969> (Ultimo accesso: 15 ottobre 2021).

Immaginazione e creatività nell’età infantile, Editori riuniti, Roma. [I ed. 1930]

Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori, Giunti, Firenze. [I ed. 1931]

Psicologia pedagogica. Manuale di psicologia applicata all’insegnamento e all’educazione, Erickson, Gardolo (TN). [I ed. 1926]

La tragedia di Amleto, Editori riuniti, Roma. [I ed. 1965]

Psicologia dell'arte, Editori riuniti, Roma. [I ed. 1965]

Published

2021-10-25

How to Cite

Tabacchini, P. (2021). La recitazione come fatto di classe: storicità delle emozioni e psicologia dell’attore in Lev S. Vygotskij. Antropologia E Teatro. Rivista Di Studi, 12(13), 109–120. https://doi.org/10.6092/issn.2039-2281/13702

Issue

Section

Articles